♥ eQa | RosLan ♥: enough with all the politics

Wednesday, July 6, 2011

enough with all the politics

assalamualaikum pembuka bicara. :)
so.. today's topic is about politic. apa itu politic? cari sendiri kat kamus & wikipedia :). sekarang ini, mmg ramai la yg dok berdiskusi pasal politik ni. BERSIH la, PATRIOT la. itu la, ini la. hey sista & brotha. expecially those yang masih sedang menuntut.. tidak kisah untuk berceloteh panjang. tapi ingt2 la. anda masih lagi sedang menuntut. tak kisah la IPTA ke, IPTS ke. same je. tujuan anda satu.. untuk belajar dan mendapatkan segulung kertas yang akan membantu kehidupan anda di masa depan. kann..?

ok la. macam ni je la k. skarang ni pon rasanyer ramai je antara kiter, i mean generasi2 di kalangan kiter ni yang sibuk bercakap ttg politik. so, ape kata macam ni. kalo betul anda rasa anda tidak puas hati dgn cara pemerintahan negara skarang. anda habiskanlah belajar dulu, dapatkan kerja yang sebaik mungkin. & kalo rasa diri mampu untuk berpolitik secara adil dan saksama, then pegilah join. pegilah join politik Malaysia then buktikan kepada negara anda mampu untuk mengubah sistem pemerintahan negara. mampu mengubah negara ke arah yg lebih baek. dari segi ekonomi, dari segi politik itu sendiri.

daripada terus bercakap dan bercakap, bertikam lidah sesama sendiri, bergocoh sesama sendiri. itu hanya meranapkan negara. itu memecah-belahkan negara sendiri. hey sista & brotha. kiter ini yang bakal menerajui negara kiter. kiter ini yang bakap memimpin generasi2 bawah kiter. kiter ini yang akan bertanggungjawab terhadap negara kiter. so, janganlah kiter merosakkan segalanya sekarang. 

takkan nak jadi macam kat luar negara. budak2 lagi da pegang rifle. da bersedia untuk menembak. takkan nak pgg parang bler pegi mane2. takkan nak kne ade perintah berkurung? tableh kuar melebihi waktu itu ini, malam ade tentera berlegar2 sekeliling rumah. takkan nak negara kiter macam tu. bersyukurlah dgn apa yang negara kiter ade. jangan lah rosakkan.

benar. ada rasuah di dalam negara kiter skarang. benar. itu mmg benar. kalau tak, takkan ade yg masuk surat khabar, media massa. pokok takkan bergoyang kalo takde yg goyangkannye. rasuah tu bukan di kalangan politik je kan? ade je di kalangan kiter sendiri yg main rasuah. walaupun dgn hanya menggunakan makanan, pakaian. tetap rasuah kan..? so, kalau kiter nak ubah. kiter mmg boleh ubah. macam sayer cakap. belajar, kerja. libatkan diri dengan politik. dan ubahlah sistem itu.

marilah kiter bersama2 mendoakan kesejahteraan negara kiter. & seriously, eqa mmg takut kalo ape2 jadi kat negara kiter. mudah2an peristiwa 13 Mei tidak berulang. moga Allah melindungi kita & negara kita. aminnn.

No comments:

Post a Comment