♥ eQa | RosLan ♥: lumrah manusia : dengki

Monday, May 14, 2012

lumrah manusia : dengki

ye. dunia yang kiter hidup skarang. yang kiter tinggal skarang tak lepas dengan orang orang yang suka mendengki. dengki dengan kejayaan orang lain, dengki dengan kesenangan orang lain. dengki dengan kebahagiaan orang lain. senang citer, dengki dengan segala benda. ye. mmg ramai orang orang yang macam tu skarang. ade je bnda yang nak didengkikan.

dier nak buat sesuatu yang baik, kau dengki. so kau buat cerita itu ini supaya orang lain pikir yang dier tu saje2 buat kebaikan tu sbb nak kan itu ini.
dier blaja, dapat result lagi baek. kau dengki. so kau buat cerita cakap dier kaki tiru, xpun kaki bodek.
dier banyak duit. kau dengki. so kau buat cerita yang dier banyak duit sbb buat bnda2 kotor.
dier ade duit lebih, nak buat rumah. kau dengki. so kau cakap dier saje nak menunjuk-nunjuk kekayaan yang dier ade.
dier meniaga, perniagaan dier laku. kau dengki. so kau cakap dier ade ilmu. guna pelaris bagai.

ape masalah kau sebenar nye? x cukup kau buat cerita, pegi canang sana sini. kau guna bomoh porak perandakan hidup dier plak. ape masalah kau?

hidup mati, jodoh, rezeki. itu hak Allah. kalau da rezeki dier untuk dapat yang baek2, kenapa kau dengki sangat. kalau betul Allah da bukak pintu hati dier buat kebaikan, kenapa kau nak dengki jugak? "sampaikanlah pesanan ku walau hanya dengan sepotong ayat" Nabi Muhammad SAW sendiri berpesan.

kalau betul kau nak hidup senang, bekerjalah bersungguh2 kerana Allah. bukan sbb duit semata2. buatlah sesuatu tu tanpa sebarang balasan, buat sesuatu perkara kerana Allah. bukan untuk diri sendiri. tolonglah. tolonglah hilangkan rasa dengki tu. xkan bawak ke mana2 pun. tolonglah. tolonglah jangan berdengki2 lagi.

pesan Rasulullah SAW, "sampaikanlah pesanan ku walau hanya dengan sepotong ayat".
"berpesan-pesanlah dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran" (al-'Asr:3)

No comments:

Post a Comment